Fenix 11*23 - een geschiedenis uit Lloret

Fenix 11*23 is een Catalaanse  filmproductie gebaseerd op een waargebeurd verhaal van een 14-jarige student uit Lloret de Mar.Èric Bertran geboren in 1990 in Barcelona verhuisd naar Lloret de Mar en op 14 jarige leeftijd en studerend op de middelbare school schrijft hij met zijn vrienden een email aan enkele grote supermarktketens om de Catalaanse taal te reclameren in hun advertenties. De email luidt als volgt:

Gegroet,Ik ben een anonieme klant uit het vorstendom Catalonië en leider van de organistaie "Fenixbeweging " (EDF) en ik vraag u de website en de etiketten van uw produkten in het Catalaans te vertalen in kwestie van gelijkheid van rechten.Alstublieft respecteer onze natie.Wij willen Catalaanse producten en alle Catalaanse landsgebieden. Ik vertrouw er op dat u de mogelijkheid serieus zal bestuderen.Ik verwacht een antwoord terug of u het wel of niet besluit te doen.Als ik niets van u terug ontvang voor dd 1 oktober 2004 ga ik er van uit dat u zich er niks van aantrekt.Dan zal ik het niet opnieuw op deze nette wijze aan u vragen,onze organisatie zal u vragen alles te vertalen, en ik denk ,niet meer op een aardige manier.Ik hoop dat er over valt te praten,ik verwacht antwoord.Respecteer ons aub,dag.
Naam: Fènix Achternaam:Vrij Catalonie( Catalunya Lliure) email: fènix_1123@hotmail.com


Deze email,duidelijk van een jong iemand en met spelfouten, en een websiteje in deze zelfde stijl valt in verkeerde aarde en als reactie wordt op 30 september van dat zelfde jaar het huis ,in de buitenwijk Mont Lloret in Lloret de Mar omsingeld door zo'n 20 agenten van de Guardia Civil computer,schoolagenda etc worden in beslag genomen ,kruisverhoren voor Èric en familie en de zaak wordt verder behandeld in Madrid alsof het om een terroristische actie gaat.Èric Bertran voelt zich zo vernedert dat hij een boek schrijft over de gebeurtenis en er komen meer dan 13.000 exemplaren op de markt,er komt een documentaire en een toneelstuk van het boek.In 2011 de catalaanse filmmaker Joel Joan begint met het maken van een film over het verhaal van Èric Bertran en filmt met Nil Cardoner in de hoofdrol een groot gedeelte in Lloret de Mar zelf , inwoners van Lloret worden uitgenodigd als figuranten (myself included :)) en 9 november van 2012 gaat de film in Premiere.Aan het eind van de zelfde maand reikt het aantal bezoekers al bijna 47.000 enpersonen.De film komt in aanmerking voor 7 nominaties voor de Gaudi prijzen van de Catalaanse fimacademie dat geviert zal worden op 19 januari van 2013.

Opnames van de zomerscenes van de film in Lloret de Mar in november 2011
website van de film

Geen opmerkingen:

Een reactie posten